Strategia marketingowa – czym tak naprawdę jest? Czy każda marka powinna ją mieć i według niej wytyczać swoje biznesowe plany? Odpowiedź brzmi: zdecydowanie tak. Dlaczego jednak tak wiele firm wciąż jej nie ma? Bo nie doceniamy jej znaczenia.
Strategia marketingowa - czy jest ważna?
Sama myślałam, że okej – strategia marketingowa jest ważna, ale nie konieczna. I działałam tak sobie spontanicznie. Raz wymyślając to, drugiego dnia tamto. A trzeciego coś jeszcze innego. Żadnego pomysłu nie doprowadziłam do końca, bo brakowało mi sił i zasobów. Dlatego od dłuższego czasu czułam, że stoję w miejscu. Tak wiele pracowałam, a tak mało było efektów moich działań… Zaczynało mnie to frustrować. Bo ile można się starać! Wymyślać, kombinować, planować, skoro nic z tego nie wynika!
Rachunek sumienia
Zrobiłam wtedy solidny rachunek sumienia i zrozumiałam, że problem nie leży w pomysłach, tylko braku ich realizacji. Takie proste, a jednocześnie takie trudne… Postanowiłam więc usiąść z kartką papieru i spisać, jakie są tak naprawdę cele mojej działalności w Internecie? Co chcę osiągnąć? Gdzie dotrzeć? Krok po kroku spisałam swoją wizję i przelałam ją na papier. Po trzech kwadransach wiedziałam już, że zrobiłam najważniejszą rzecz w całej swojej karierze zawodowej! Stworzyłam dla swojej marki osobistej mapę. Mapę, z której niczym zbłąkany wędrowiec mogę w każdej chwili skorzystać. To właśnie daje nam strategia marketingowa.
Propozycje – czy przyjmować wszystkie?
Dostaję zapytanie w sprawie wystąpienia na konferencji? Zaglądam do mojej strategii, czy wpisuje się ono w moje plany i cele? Jeśli nie, to zadaję sobie drugie pytanie: czy mogłabym ROZSZERZYĆ moją strategię o to, co da mi owe wystąpienie? Widząc punkty styku: przyjmuję propozycję. A jeśli ich nie ma – odmawiam.
Czym więc tak naprawdę jest ta strategia marketingowa? Cytując ICAN Institute, moje guru w temacie strategicznego podejścia: “Podstawowym zadaniem strategii marketingowej jest wyróżnienie produktu w sposób, który najlepiej odpowiada na potrzeby klienta oraz daje przewagę w stosunku do konkurencji. Dobra strategia marketingowa to inwestycja w przyszłość firmy (…)”.
Strategia marketingowa to nie to samo, co plan marketingowy!
Jeśli do tej pory myślałeś, że strategia marketingowa i plan marketingowy to to samo – myliłeś się. Plan jest elementem strategii. Dzięki niemu możemy tę strategię realizować (czyli osiągać zamierzone cele zgodnie z misją firmy). ?
Oznacza to nic innego, jak stworzenie misji, celów firmy oraz zaplanowanie działań marketingowych. Dzięki nim doprowadzimy do zwiększenia świadomości marki oraz sprzedaży.
Stwórz więc dziś swoją mapę i korzystaj z niej w każdej chwili, w której będzie Ci potrzebne wsparcie w rozwoju Twojej firmy.
Trzymam kciuki!